- Er dette skremseltall fra Vegvesenet?

Bommen på Tjora kan bli snudd, eller flyttet. Vegvesenet peker på store inntektstap, men innsender av dette leserbrevet mener regnestykket er overdrevet.

Bommen på Tjora kan bli snudd, eller flyttet. Vegvesenet peker på store inntektstap, men innsender av dette leserbrevet mener regnestykket er overdrevet. Foto:

Av

- Å flytte bomringen rundt Risavika er det eneste rette alternativet.

DEL

Meninger39,5 millioner i tapte inntekter hvert år sier Vegvesenet i sin utredning om å flytte bommene i Tananger slik at de omgir Risavika. Regning på barneskolenivå sier jeg.

Vegvesenet sier bomsnittet i Tananger er på 13.000 passeringer i døgnet. Om bomringen flyttes rundt Risavika så er det beregnet 4000-4500 passeringer i døgnet. Vegvesenet har satt opp regnestykket med en gjennomsnittstakst uten rushtidsavgift, med bompengeavgift for elbiler og den nye prisjustering, som da blir 12,0 kr (tall hentet fra styremøte 12.06.19).

Dette er gjennomsnittsinntekt fra alle passeringer i bymiljøpakken. Dette har de multiplisert med 9000 manglende passeringer og multiplisert videre med 365 dager. Det blir 39,42 millioner kroner i året.

Tananger er ett lite tettsted på 6377 innbyggere (2015) uten en stor handelsstand. Mesteparten av bilister som reiser til Tananger i dag skal enten hjem der de bor, eller de skal på jobb i Risavika. Ingen kjøre gjennom bomringen i Tananger om man ikke jobber eller bor her, når man kan kjøre alternative veier bomfritt. Det som øker bomsnittet betraktelig i Tananger er gjennomgangstrafikk fra nord og sør av de som har vært, eller skal inn i ny bomring innenfor en time.

Derfor tror jeg tallene vegvesenet kommer med er langt ifra fasiten. Så kjære Vegvesenet, hvor mange passeringer av disse 13.000 er innom, eller kommer fra en annen bomring innenfor en time? Først da kan man finne ut hvordan inntektene blir.

Om Vegvesenet fortsatt står ved disse tallene, så må de mene at Tanangers befolkning på 6377 innbyggere (2015) skal bidra med 20 prosent mer enn resten av regionen i bymiljøpakken. Om man deler den totale rammen på 12,7 milliarder kroner på innbyggertallet på Nord-Jæren, så får vi 62.225 kroner som hver innbygger må betale over 15 år.

Deler vi det manglende beløpet om man flytter bomringen rundt Risavika, som er 475 millioner kroner, så må hver Tananger-innbygger betale 74.486 kroner, og det i tillegg til den andre belastningen om du reiser til Stavanger/Sandnes/Forus/flyplassen.

Å flytte bomringen rundt Risavika er det eneste rette alternativet. De fiktive inntektene til Vegvesenet kan hentes en annen plass. Sola kommune er del av tre bomringer. Jeg har hørt rykter om en plass i Stavanger med over 6000 arbeidsplasser, som dessuten er mer enn vi har i Tananger. Her har de både togstasjon og bussvei, ryktes det.

Send ditt leserbrev «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags