De fleste flypassasjerer vet ikke hva de har krav på

Det kan være stressende når flyet ikke går når det skal. Mange reisende vet ikke hva de har krav på eller hvordan de kan få hjelp. Det vil Forbrukerrådet gjøre noe med.

Det kan være stressende når flyet ikke går når det skal. Mange reisende vet ikke hva de har krav på eller hvordan de kan få hjelp. Det vil Forbrukerrådet gjøre noe med. Foto:

Halvparten av alle norske flypassasjerer har opplevd at flyet ble innstilt eller forsinket i løpet av de to siste årene. De fleste vet for lite om hva de har krav på når det skjer.

DEL

Det ønsker Forbrukerrådet å gjøre noe med. En fersk rapport viser nemlig at kun én av fem kjenner rettighetene godt nok.

Forbrukerrådet synes flyselskapene er for dårlige til å informere, og mener at en løsning kunne være å vise til siden Flyrettighetssjekken.

Her står det hva du har krav på når flyet er forsinket, innstilt, overbooket eller når du ikke får bagasjen.

— Flyselskapene har et særlig ansvar for informasjon til passasjerene. Nesten hver tredje passasjer mener de har fått dårlig, eller svært dårlig, informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling. Her har alle som jobber med strandede flypassasjerer en jobb å gjøre, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

– Ta kontakt med flyselskapet

Forbrukerrådet mener også at flere passasjerer burde ta direkte kontakt med flyselskapet, i stedet for å måtte søke opp informasjon selv.

Blir det forsinkelse eller innstilling, har du rett på konkret informasjon om dine rettigheter hos flyselskapet. Dette gjelder også for flyplassene, der de fleste i Norge driftes av Avinor.

— Selv om folk i dag lett kan skaffe seg informasjon på egen hånd, som på våre nettisider, viser undersøkelsen at folk er usikre på hva de faktisk har rett på, kan Blyverket fortelle.

Artikkeltags