Gå til sidens hovedinnhold

Regjeringens klimaplan er skuffende og lite ambisiøs

Det var knyttet store forventninger til regjeringens klimaplan i forkant av lansering tidligere i januar, en plan vi har ventet lenge på og som regjeringen leverer i siste liten.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I stedet for et taktskifte for klimapolitikken, ble det en skuffende affære med få høydepunkter og for lave ambisjoner. I tillegg kommer den uten nevneverdig finansiering: Statsbudsjettet la i fjor opp til en fortsatt storsatsing på oljevirksomhet, utbygging av motorveier og en økning i momsen på kollektivtransport.

I MDG sitt alternative statsbudsjett legger vi opp til å kutte 62 prosent av utslippene innen 2030. Regjeringens statsbudsjett for 2021 klarer kun å kutte 20 prosent.

Vi har skikkelig dårlig tid. I løpet av ni år skal vi ha kuttet halvparten av klimagassutslippene våre. Klimaplanen gir ikke de verktøyene som trengs. I tillegg berører den ikke det Klimakur 2030 trekker fram som noen det mest effektive tiltakene: redusert kjøttforbruk, redusert utslipp fra matsektoren og reduksjon i matsvinn.

Når Sola kommune nå er i innspurten på å få på plass sin klima- og miljøplan for 2021-2032, er det avgjørende at nivået vi legger oss på er høyere enn de nasjonale målene for klima, og at finansieringen er på plass. Liten tue kan velte stort lass.

Den største skuffelsen er likevel at klimaplanen regjeringen leverer, ikke sørger for en grønn og trygg omstilling fra oljevirksomheten. MDG mener at Norge bør ta en internasjonal rolle for å redusere utslippene: Vi er verdens syvende største eksportør av olje og gass og således verdens syvende største eksportør av klimagasser. Det har lite å si at norsk olje og gass er klimavennlig å produsere, da utslippene fra produksjonen kun står for en tiendedel av de totale utslippene. Norsk olje forurenser like mye som all annen olje og gass når den brennes.

Dersom vi skal få utslippene ned fort nok må vi innføre virkemidler som funker, mye raskere enn det regjeringen legger opp til. Regjeringen foreslår å øke CO2-avgiften til MDG-nivå og det er bra, men de garanterer ikke at de vil slutte å kompensere veitransporten med andre avgiftsletter som kan resultere i at den totale avgiften blir stående på stedet hvil.

Hva vil vi i MDG gjøre annerledes? Vi gjør det lettere å reise klimavennlig: vi vil øke bensin- og dieselavgiften med fem kroner og dele summen ut tilbake til folket som klimabelønning. Vi vil bygge ut ladestasjoner i hele landet i raskere hastighet, vi vil stanse bygging av nye motorveier, senke prisene på kollektivtransport med 20 prosent og fjerne regjeringens tilskudd til reduserte bompenger og heller bruke pengene på kollektiv, sykkel og gangvei.

Vi gjør det lettere å spise grønt ved å fjerne moms på grønnsaker, og sette ned prisen på vegetarprodukter. Og: vi vil sørge for en gradvis og trygg omstilling vekk fra olja. Det er god politikk for mennesker og miljø.

Kommentarer til denne saken