Har du ennå ikke vist passet ditt i banken? Nå haster det

Banksjef Yngve Sørland forteller at Sparebank 1 SR-bank vil utvide åpningstidene sine i forbindelse med kunder som må vise pass i banken innen utgangen av november.

Banksjef Yngve Sørland forteller at Sparebank 1 SR-bank vil utvide åpningstidene sine i forbindelse med kunder som må vise pass i banken innen utgangen av november. Foto:

Banksjef Yngve Sørland i Sparebank 1 SR-bank forteller at det er stor pågang nå av kunder. – Vi velger derfor å utvide åpningstiden vår for å hjelpe kundene våre som ikke klarer dette innenfor normal åpningstid, sier han.

DEL

BANK: Sparebank 1 SR-bank driver nå et storstilt arbeid med å innhente legitimasjon fra sine kunder. Det er et myndighetskrav som gjelder hele bank -og finansnæringen.

– Dette berører også solabuen, og vi som er største bank i Sola opplever en enorm pågang for tiden. For å hjelpe kundene våre som ikke har mulighet til å gjøre dette innenfor normal åpningstid, så har vi valgt å utvide åpningstiden til klokken 19 de tre neste torsdagene, samt holde åpent lørdag 30. november fra klokken 10 til 14, forteller banksjef Yngve Sørland.

Hvitvaskingsloven pålegger banknæringen å kjenne sine kunder via blant annet gjennomføring av legitimasjonskontroll.

– Det pågår nå et viktig arbeid med å innhente legitimasjon (pass) fra veldig mange kunder som vi i dag ikke har god nok legitimasjon på, informerer Sørland.

For sikkerhetens skyld

Han legger til at bankkunder som har fått brev om å møte opp i banken for å vise pass, bør gjøre det innen utgangen av november. Hvis ikke risikerer de å få kort og bankkonti sperret.

Årsaken til de nye kravene er at vi lever i et åpent, og etter hvert veldig avansert og teknologisk samfunn. Samtidig er veldig mye bygget på tillit. Dessverre så blir dette utnyttet av folk/krefter som driver med økonomisk kriminalitet som f.eks hvitvasking av penger, ID-tyveri og i terrorfinansiering.

– Derfor må samfunnet forsvare seg mot dette med ganske kraftige virkemidler. Ett av virkemidlene som samfunnet bruker er å stille krav til at vi som bank skal forsikre oss om at alle kunder er korrekt legitimert. Det er krav til oss som bank at vi kan dokumentere at hver enkelt kunde er den han/hun er, og at vi har kopi av godkjent legitimasjon. Det handler om å redusere muligheten for at kriminelle kan utnytte våre system til ting som samfunnet ikke er tjent med, forklarer banksjefen.

Alle pass blir skannet

Han understreker at banken lever av tillit, og at kundene skal oppleve at deres informasjon og verdier blir ivaretatt på en ordentlig og trygg måte. Det betyr også at de må være sikre på at de handler med rett kunde. Dette gjelder både nye og gamle kunder.

– Vi er utrolig takknemlige og glad for at så mange solabuer har valgt SR-Bank som sin bank. Mange har vært kunder siden lenge før jeg ble født, og har god og sterk relasjon til en eller flere rådgivere i banken. Jeg vil takke alle kundene våre som hjelper oss med dette arbeidet, sier Yngve Sørland.

Han legger til at han har forståelse for at enkelte kan reagere negativt på bli kontaktet angående dette.

– Vi har gått gjennom samtlige kunder og sjekket kvaliteten på legitimasjoner som vi har lagret. Nye krav til legitimasjon og ny teknologi gjør at vi nå må gjøre denne jobben på nytt. Kundene som møter opp i banken med pass nå, vil få passet sitt skannet i en skanner spesielt utviklet for id-verifisering. Jeg og flere av mine kolleger har også fått brev fra banken om å møte opp og vise passet, sier banksjefen i Sparebank 1 SR-bank Sola.

Artikkeltags