Norwegian-aksjen faller - ser ikke for seg en normal drift før om to år

Store deler av Norwegians flåte med Boeing 737 og 787 Dreamliner står nå parkert på Sola, som følger av koronapandemien som utspiller seg i verden.

Store deler av Norwegians flåte med Boeing 737 og 787 Dreamliner står nå parkert på Sola, som følger av koronapandemien som utspiller seg i verden. Foto:

Av

De nåværende eierne i Norwegian risikerer en saftig utvanning, og Norwegian ser ikke for seg en normal drift før om to år.

DEL

NETTAVISEN ØKONOMI: Norwegian skal ifølge en børsmelding mandag morgen 30. april ha et møte med obligasjonseiere i tre store lån, samt eierne av en såkalt konvertibel obligasjon på 150 millioner dollar. Det betyr at dette lånet kan gjøres om til egenkapital.

Dette skal fremlegges på en ekstraordinær generalforsamling i Norwegian 4. mai. Basert på samtaler med obligasjonseierne foreslår nå Norwegian at for to av lånene gjøres 60 prosent av lånene om til egenkapital. 85 prosent av den konvertible obligasjonen også skal gjøres om til aksjonærpenger.

Og i en presentasjon til obligasjonseierne ser flyselskapet for seg en «dvale» i lavsesongen. før en planlagt økning i høysesongen 2021. Normal drift er ikke noe selskapet ser for seg før i 2022.

Til NRK sier Norwegian-sjef Jacob Schram at de også har plan om å halvere flåten av langdistansefly.

- Så må vi se hvordan etterspørselen blir. Dette med å fly direkte og utfordre de med dyrere billetter har vi troen på. Det vi kan bli enda bedre på, er hvor disse rutene skal gå mellom.

12,7 milliarder

I en pressemelding sier Norwegian-sjefen at det styret nå foreslår er helt avgjørende for å innfri de strenge kravene myndighetene har satt for at vi skal få tilgang på lånegarantier som vil gi oss til sammen tre milliarder kroner.

- Vårt mål er å kunne komme tilbake i luften, gjenåpne rutene våre og sørge for at våre permitterte kolleger kommer tilbake på jobb.

- Vi i Norwegian ser fram til å komme tilbake bedre og sterkere enn noensinne slik at vi kan fortsette å tilby rimelige flybilletter til alle våre gode og lojale kunder, sier Schram i Norwegian i pressemeldingen.

Når det gjelder gjeldskonverteringen, er Norwegian blitt enige med store långivere om at obligasjonsgjeld for minimum 1,2 milliarder dollar, 12,7 milliarder kroner med dagens valutakurser, skal gjøres om til egenkapital.

Det betyr i så fall en kraftig utvanning av de eksisterende aksjonærene, som blir sittende igjen med en eierandel på bare 5,2 prosent, med andre ord en saftig utvanning.

Aksjemarkedet reagerer negativt med å sende aksjen ned rundt 9 prosent rett etter børsåpning. Markedet er imidlertid ekstremt usikker på hvordan de skal tolke forslaget, og nedgangen i åpningminuttene har variert mellom 4 og 9 prosent.

Tre kvarter etter børsåpningen var nedgangen på 7,55 prosent til 5,36 kroner. Ved 15.15-tiden var aksjen ned drøyt 6 prosent.

Norwegian-aksjen sluttet fredag ettermiddag på 5,42 kroner og var da ned hele 84,6 prosent i år. Markedsverdien av Norwegian ved børsslutt fredag var lave 948 millioner kroner.

Redningspakke

En forutsetning for den statlige redningspakken på 2,7 milliarder kroner er at Norwegian får inn minimum 300 millioner kroner i frisk egenkapital. Norwegian opplyser at de foreslår å hente inn minimum 400 millioner i friske penger gjennom et offentlig tilbud.

I dette tilbudet kan både de eksisterende investorene og nye investorene delta. De nåværende eierne skal tilgodeses i kapitalutvidelsen ut fra den gjeldende eierstrukturen 30. april.

Men den kommende utvidelsen kan ikke være en rettet emisjon mot de nåværende eierne, at det er bare de som kan tegne seg for nye aksjer.

Den offentlige kapitalutvidelsen kunngjøres så snart styret i Norwegian har godkjent den, og det skjer før den ekstraordinære generalforsamlingen 4. mai.

Artikkeltags