Arbeidskonflikten mellom NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) trappes dermed kraftig opp.

– Vi er lei oss for at våre og Riksmeklers gjentatte forsøk på å finne en løsning på konflikten er blitt avvist av flyteknikerne i NFO. Avstanden er veldig stor, og kravet fra NFO er langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper i samfunnet om, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Lockouten innebærer at 450 flyteknikere fra NFO nektes å komme på jobb. Den rammer også ambulanseflytjenesten i nord – noe som potensielt kan føre til fare for liv og helse.

Tvungen lønnsnemnd kan tvinge seg på

Det vil i så fall trolig føre til at staten raskt griper inn og avblåser streiken med såkalt tvungen lønnsnemnd.

Luftambulanseflyselskapet Babcock har søkt om dispensasjon i flyteknikerkonflikten i tilfelle lockout, men fikk lørdag avslag fra NHO.

Babcock, som drifter ambulanseflytjenesten i Norge, sier de tar beslutningen til NHO Luftfart om avslag på dispensasjonssøknaden til etterretning. De har informert sin oppdragsgiver Luftambulansetjenesten HF om at en lockout fra midnatt vil redusere deres mulighet til å ivareta beredskapen med ambulansefly.

Rammer mange reisende

Flyteknikerstreiken startet sist lørdag og har allerede ført til flere kansellerte flyreiser.

Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent. Det mener NHO er urealistisk høyt.

Streiken ble trappet opp i helgen da 38 nye medlemmer i NFO ble tatt ut. Til sammen er 106 teknikere tatt ut i steik.

– Lockouten som nå har trådt i kraft, vil ramme svært mange reisende som skal på ferie, flyselskapene i Norge og alle som er avhengig av fly i vårt langstrakte land, sier Lothe.

Han legger til at NHO beklager dette, men hevder de ikke opplever noen vilje hos motparten NFO til å løse konflikten.

– Vår telefon er på, og vi håper flyteknikerne tar initiativ til å få forhandlingene inn på et konstruktivt spor før flere flypassasjerer rammes av konflikten, sier Lothe.