LUFTFART: Boeing 737 Max ble satt på bakken på ubestemt tid etter to tragiske ulykker hvor til sammen 346 mennesker mistet livet. Ulykkene skjedde i henholdsvis oktober 2018 og mars 2019, den første i Indonesia og den andre i Etiopia.

Like før helgen skrev nettavisen E24 at flytypen snart kan være i luften igjen. Det er forventet at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) skal friskmelde flytypen innen kort tid, og dermed regner også den europeiske luftfartsmyndigheten EASA med å kunne godkjenne Boeing-maskinene for trafikk i Europa.

En grundig granskning av de to ulykkene har pågått siden mars 2019, og det mistenkes at et alarmsystem har forstyrret pilotene ombord i de forulykkede flyene. Systemet er det såkalte "stick shaker"-systemet som rister i rattet ved oppdaget stall (steiling på norsk)- altså at flyet mister løft.

Det var derimot MCAS-systemet som først ble utpekt som synderen, et system som aktiveres automatisk når det oppdager at flyet steiler. En feilaktig sensoravlesning skal ha styrt flyet mot bakken. Programvaren til dette systemet skal senere ha blitt oppdatert, skriver E24.

I Norwegians flåte

Flytypen var på ulykkestidspunktene i trafikk i Norge i Norwegians flåte, hvor det var 15 operative maskiner da flytypen ble satt på bakken. 90 fly var inne til bestilling.

Flytypen som erstatter Boeing 737-800 hadde på tidspunktet det ble satt på bakken blitt bestilt i 4700 eksemplarer fra Boeing i Seattle.

Boeing 737 Max hadde rukket å bli et jevnlig syn på Sola før det ble satt på bakken.