Rundt 500 kabinansatte kan gå ut i streik om partene ikke blir enige, skriver FriFagbevegelse.

– Vi har hele tiden en intensjon om å forsøke å lande en avtale, men det er to parter og foreløpig har vi ikke sett noe på bordet som vi kan signere på, skriver forbundsleder Elin Roverudseter i Kabinansattes forbund i en tekstmelding til NTB.

– Vi har fortsatt håp om å komme til enighet, skriver hun, og legger til at de vil vite mer etter at dagen er omme.

Vil ikke godta lønnskutt

Etter at pilotene ble enige med SAS etter streiken i sommer, var turen kommet til de kabinansatte å forhandle en ny tariffavtale. Kabinansattes forbund, som representerer 500 medlemmer, var tidligere i høst i forhandlinger med SAS-ledelsen. Partene kom ikke i mål. Nå gjør de et siste forsøk gjennom frivillig mekling.

Det er ikke kjent hva stridspunktene står om konkret, men det skal handle om både en ny kollektivavtale og effektiviseringer. Roverud har tidligere vært klar på at de ikke har mer å gå på for verken lønn eller arbeidstid.

– Vi godtar ikke å gå ned i lønn nok en gang. Det er egentlig helt uaktuelt med en lønnsreduksjon i et yrke som allerede er definert som et lavlønnsyrke, uttalte hun til FriFagbevegelse i forkant av forhandlingene.

Forsøker å finne løsning

Det er i utgangspunktet satt av én dag til frivillig mekling. Lykkes det ikke å komme fram til en avtale, går det videre til tvungen mekling. Om heller ikke det fører fram, kan det ende med streik.

– Vårt fokus er å finne en løsning så raskt som mulig. Av respekt for prosessen ønsker vi ikke å kommentere mer på dette tidspunktet, skriver pressesjef Tonje Sund i SAS i en tekstmelding.

Pilotstreiken i sommer pågikk i 15 dager og kostet selskapet 1,4 milliarder svenske kroner. 900 piloter var i streik i Norge, Sverige og Danmark, og 380.000 passasjerer ble rammet.

SAS-sjef Anko Van der Werff sa forrige uke til Dagens Næringsliv at en ny avtale med de kabinansatte må på plass raskt. På nyåret skal redningsplanen SAS Forward tre i kraft, og det inkluderer mål om å kutte 7,5 milliarder svenske kroner årlig i kostnader.

(©NTB)