SAS og Airbus skal samarbeide om fremtidens fly

Airbus sitt fremtidskonsept E-Fan X. Nå skal den europeiske flyprodusenten samarbeide med SAS for å kartlegge behov og muligheter for fremtidens luftfart.

Airbus sitt fremtidskonsept E-Fan X. Nå skal den europeiske flyprodusenten samarbeide med SAS for å kartlegge behov og muligheter for fremtidens luftfart. Foto:

SAS inngår samarbeid med den europeiske flyprodusenten Airbus for å utvikle hybridfly og elfly. Samarbeidsprosjektet skal vare ut 2020.

DEL

Det var Teknisk Ukeblad som først omtalte saken onsdag.

SAS og Airbus inngår nå et felles forsknings- og utviklingsprogram som har som mål å finne ut hva som kreves av fly, infrastruktur og flyselskapene når luftfarten beveger seg over på el- og hybriddrift. Ifølge TU skal det felles prosjektet løpe ut 2020.

Til nettstedet sier sjefen for elektrifisering i Airbus, Glenn Llewellyn, at de i arbeidet med hybridfly er kommet dit at dialog med flykundene er nødvendig.

– Vi må finne ut hvordan hybridelektriske fly kan brukes i drift, hva som kreves av infrastruktur på flyplassene, samt forsikre oss at energien er fornybar. Vi er meget fornøyde med å kunne teste noen ideer i den virkelige verden, dette er neste steg på veien mot vårt mål, som er å bringe nullutslippsteknologi til luftfarten, sier Llewllyn til Teknisk Ukeblad.

Fremtidsrettet på Sola

SAS er en av de største operatørene ved Stavanger lufthavn Sola, lufthavnen som er med og utgjør spydspissen hva gjelder grønt skifte innen luftfarten. Det var på Sola at Avinors (og Norges) første elektriske fly ble lansert tilbake i november 2017, og flyplassen på Sømme var skissert som et mulig sted for flyet å ha sin base.

Også lokalt er det inngått samarbeidsavtaler for å utforme fremtidens luftfart. I vinter gikk Avinor, Stavangerregionen Havn og Forus Næringspark sammen om å jobbe mot fremtidens logistikkløsninger knyttet til luftfarten. I samarbeidet ligger det blant annet å lete etter bærekraftige løsninger som samtidig kan gi livsgrunnlag for en elektrifisert luftfart.

Enova valgte den gang å gå inn med 40 millioner kroner i støtte til prosjektet.

– Enova skal ha skryt for at de premierer denne typen samarbeid i regionene, at de legger opp til at vi kan få gjennomført slike prosjekter. Det er slike prosjekter vi gjerne ikke klarer å løfte alene, så at det finnes ordninger som støtter slike samarbeid er veldig bra, uttalte nåværende lufthavndirektør Anette Sigmundstad til Solabladet den gang. Sigmundstad var da sikkerhetssjef og ansvarlig for ytre miljø, mens Leif Anker Lorentzen var lufthavndirektør.




Artikkeltags