Sete-trøbbel for Starfighteren: Mister sannsynligvis 2019-sesongen

CF-104D Starfighter (LN-STF, halenr. 637) brølte godt ifra seg ved take-off fra Sola under flydagen 2018. Nå ser det heller usannsynlig ut at flyet blir å se under Flydagen Sola 2019.

CF-104D Starfighter (LN-STF, halenr. 637) brølte godt ifra seg ved take-off fra Sola under flydagen 2018. Nå ser det heller usannsynlig ut at flyet blir å se under Flydagen Sola 2019. Foto:

Selv om det verken er spekulert i eller bekreftet at Starfighter 637 skulle til Flydagen Sola 2019, går Starfighterens venner tirsdag ut med nyheter som langt på vei avlyser sesongen for det klenodiske jagerflyet.

DEL

CF-104D Starfighter ble selve klimakset på Flydagen Sola 2018, da flyet gjennomførte det som skulle bli maskinens første display i Norge etter at det ble flyvedyktig. Flyet skulle egentlig fly under Sola Airshow 2017, men ble forhindret etter at det kort tid før stevnet ble oppdaget en oljelekkasje.

Håpet har trolig levd i beste velgående blant mange fly-interesserte om at den Bodø-baserte maskinen skulle ta turen til Sola også i år, men drømmen ser nå ut for å ha slått sprekker.

Tirsdag har nemlig venneforeningen for LN-STF, Starfighter 637, gått ut og bortimot avlyst sesongen for «Vestfjordoksen». Grunnen er at rakettpakkene som ligger i setet på flyet har gått ut på dato, og disse er det ikke fritt frem å erstatte.

«Rakettpakken er montert under setet og fyres av etter at setet har løftet seg et stykke oppover. Den første bevegelsen aktiveres av ladninger som sitter i "gun" som er montert bak seteryggen. Rakettpakken gjør det mulig å gjennomføre en vellykket utskytning mens flyet står stille på bakken», skriver venneforeningen i et Facebook-innlegg.

Artikkelen fortsetter etter Facebook-innlegget.

Videre forklarer foreningen at rakettpakkene som står i LN-STF, gikk ut på dato i november i fjor.

«Det er ikke forsvarlig å forlenge levetiden, mest av juridiske årsaker. Dessverre har Martin Baker stoppet all service av seter knyttet til fly i kategorien experimental. For oss medfører det at 637 blir stående på bakken. Flyr vi i 2019? Det er dessverre høyst tvilsomt», fortsetter innlegget.

Håper på mer Starfighter i fremtiden

Samtidig som alt ser mørkt ut for Starfighter i 2019, øyner venneforeningen et håp om fremtidige eventyr.

«Selv om dette kan høres deprimerende ut for alle 104-entusiaster så kan jeg trøste dere med at dette ikke uten videre betyr slutten på 637-eventyret. Teamet vil fortsatt arbeide med å holde flyet luftdyktig. Når seteproblematikken finner sin løsning, så skal flyet være klart for å fly igjen. Vi er ikke de eneste som sliter med service på utskytningsseter» skriver de i innlegget.

Samtidig er de realistiske, og opplyser at det finnes ingen alternativer til sete-typen som står i flyet i dag, annet enn de originale Lockheed-setene. Ladninger til disse har de lett etter før, uten hell. Skulle de finne slike er det snakk om kostnader i millionklassen, opplyser foreningen.

Artikkeltags