Gå til sidens hovedinnhold

- Klarer Hareide å kutte klimautslippene?

Artikkelen er over 1 år gammel

- Spørsmålet nå er om Knut Arild Hareide klarer å følge opp sitt ønske om å redusere klimagassene med konkrete tiltak.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

LESERBREV: Knut Arild Hareide ønsker at det skal lønne seg å velge kollektivt og reise miljøvennlig. Vil han klare å følge opp det ønske med Høyre i regjering og Frp på Stortinget?

Fremskrittspartiet har sittet med ansvaret for samferdselspolitikken i seks år, og vi har aldri bygd flere meter motorvei og krevd inn mer bompenger. I den nye mindretallsregjeringen har Knut Arild Hareide fått en av de viktigste ministerpostene, samferdselsminister. Den tidligere KrF-lederen uttalte etter utnevnelsen at kampen mot klimagassutslipp blir hans hovedoppgave. Endelig en minister fra KrF som sitter med hånda på rattet og vil ta vare på skaperverket. Det ble jeg og Grønn Ungdom glad for. Spørsmålet nå er om han klarer å følge opp sitt ønske med konkrete tiltak.

Norge må kutte sine utslipp betydelig for å nå målene i Paris-avtalen, og transportsektoren står for drøye 30 prosent av våre utslipp. Det positive er at sektoren har et stort potensiale til å bidra med utslippskutt og vise omstillingsevne. Norge har mistet de siste seks årene med klimahandling til statsråder fra Frp som har vist liten evne til å gjennomføre klimakutt og som har lansert flere store, lite fremtidsrettet veiprosjekter.

Hareide er heldig. Vi i Grønn Ungdom har mange gode tips til hva han kan gjøre i stolen som samferdselsminister. Statsråden kan senke prisene på togbilletter framfor å snakke om at det skal lønne seg å reise miljøvennlig, gi instruks om flere nattog og sovekupeer, drivstoff-prisene kan økes slik at det koster å forurense, stanse fergefri E39, si nei til flere store, grå motorveier som bidrar til økt trafikk og flere bompenger, og ta det første spadetaket i byggingen av Nord-Norge banen.

Klimakrisa løses ikke med store ord om utslippskutt og veiprising, men med faktiske tiltak. Hareide har muligheten til å gå foran i Norges grønne skifte og kutte betydelig i samferdselssektoren. Det blir spennende å se hva han klarer å gjøre.

Kommentarer til denne saken