Karl Einar Martinsen håper folk vil støtte den lokale ungdomsbedriften Mood4Food: – Det er en viktig arbeidsplass for unge

Daglig leder Karl Einar Martinsen, er en av åtte foreldre som gikk sammen om å skape arbeidsplasser til de yngste, slik at de kan finansiere sine fritidsaktiviteter. Derfor har han opprettet Spleis som kan bidra til at konseptet lever videre.

Daglig leder Karl Einar Martinsen, er en av åtte foreldre som gikk sammen om å skape arbeidsplasser til de yngste, slik at de kan finansiere sine fritidsaktiviteter. Derfor har han opprettet Spleis som kan bidra til at konseptet lever videre. Foto:

Foodtrucken har vært en rullende suksess siden oppstarten i 2018. Nå har hjulene stoppet, og ungdomsbedriften søker støtte fra lokalsamfunnet.

DEL

– Det første steget ut i arbeidslivet er ikke alltid lett, sier Karl Einar Martinsen, som er daglig leder i Mood4Food.

Han er en av åtte engasjerte foreldre stående bak konseptet, som settes ut i live av ungdommer.

– Vi hadde alle tenåringer som begynte å se seg rundt etter en deltidsjobb. Det er ikke nødvendigvis enkelt å få jobbtilbudet når man ikke har tidligere arbeidserfaring å vise til.

I 2018 samlet foreldrene seg til idémyldring hjemme i stua, og tanken om å skape en arbeidsplass på hjul virket god.

Det tok ikke lang tid før merkevaren var etablert og foreldrene gikk til innkjøp av en foodtruck.

Ungdomsbedriften har gjort seg godt kjent ved å være tilstede på en rekke arrangementer siden oppstarten i 2018.

Ungdomsbedriften har gjort seg godt kjent ved å være tilstede på en rekke arrangementer siden oppstarten i 2018. Foto:

Samme år som ideen vokste frem, fikk den mobile matvognen sin ilddåp under åpningen av julebutikken ved Edens Have i Tananger. Martinsen forteller at det var en god start med høyt tempo, noe de også måtte forberede seg på ved neste oppdrag.

– Vi var til stede på Mariah Carey sin konsert i Sørmarka Arena. Det var fantastisk givende å se innsatsen og resultatet med så mye folk på en kveld.

Full rulle

I fjor omsatte ungdomsbedriften for 590.000 kroner. Ungdom fra 15-årsalderen og oppover, har fått kjenne på mestringsfølelsen ved å arbeide under press, samtidig som de har hatt det kjekt sosialt.

– Det er en utrolig gjeng med tenåringer som står på og blomstrer.

Selv om tanken bak konseptet er at ungdommen skal gjøre det meste av arbeidet selv, forteller Martinsen at det har blitt litt mer jobb på foreldrene enn først tenkt.

Bak de unge står profesjonelle voksne som har overordnet ansvar for kvalitet, mat, HMS og økonomi.

– Det viktigste er at ungdommen får arbeidserfaring og ansvar. Voksne er alltid til stede for å se at alt går greit, men det har hendt at vi blir leid inn til arrangementer med alkoholservering, sier han med et stort smil.

Videre forteller han at de da har stått en gjeng foreldre bak disken og jobbet seg gjennom en hektisk kveld.

– Vi ligger som slips på kvelden, men det er utrolig gøy og sosialt. Man blir litt hekta.

Martinsen legger til at det har vært noen lærerike år, både for ungdommen og foreldrene.

– Så kom korona

At konseptet skulle vokse i så stort omfang, var ingen klar over. Det har derimot gitt mersmak, og et stort ønske om at foodtrucken skal komme seg på veien igjen.

– Det gikk så bra og vi fikk mange unge ut i arbeid, men så kom korona og da døde det meste, sier Martinsen og kikker ned på hendene som han folder sammen.

Alt av festivaler er avlyst.

– Vi er avhengige av å finne arrangement med mye mennesker. Det eksisterer ikke lenger.

Foreldrene har måttet spytte inn ekstra midler for å dekke de løpende utgiftene som ikke forsvinner selv om hjulene står stille. Mood4Food håper å være tilbake for fullt når situasjonen er under kontroll, men Martinsen forteller at de håper solabuen vil være med å støtte den lokale ungdomsbedriften.

Jeg har opprettet Spleis hvor folk kan kjøpe en virtuell boblevaffel. Det er den som legger seg minst rundt sideflesket, man slipper å stå i kø og man hjelper en viktig arbeidsplass for unge. 

– Karl Einar Martinsen, daglig leder Mood4Food

Spleisen er aktiv i 30 dager, og allerede etter 12 dager har over 40 personer gitt sin støtte.

– Det betyr utrolig mye, ikke bare for oss foreldre, men for de unge som håper å ha en arbeidsplass videre. At folk er så sjenerøse og vil være med å støtte oss, er helt fantastisk.

– Hvorfor er konseptet viktig for ungdommen?

– Det er viktig fordi de engasjerer seg. De synes det er gøy og de blomstrer virkelig når de står bak disken og selger. Også får de en deltidsjobb og god arbeidserfaring som de kan ta med seg videre i arbeidslivet.

Martinsen legger til at han mener det er viktig at foreldre engasjerer seg og står på for den yngre generasjonen.

– De er fremtiden, understreker han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken