Gå til sidens hovedinnhold

– Hvis vi satser på banesykling nå kan vi ha flere deltakere i OL I 2028

Toppsyklist May Britt Våland mener Sola Arena og satsing på banesykling vil bety mye for norsk sykkelsport.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Sola Arena åpnet 30. august og har siden dørene åpnet hatt stor aktivitet fra lokalmiljøets klubber, idrettsskolene, og velodromen har også hatt veldig mange tilreisende som har ønsket å få akkreditering slik de kan komme seg i gang med konkurransebanesykling.

Som tidligere aktiv landevei- og banesyklist og nå profesjonell sykkeltrener, med hovedekspertise i ungdomsutvikling innen sykkelsporten, så er jeg veldig begeistret for å ha fått en slik hall og velodrom til å introdusere og utvikle syklistene i sykkelsporten.

Hva er så spesielt med banesykling?

Banesykling er en sykkelgren som skiller seg ut ifra de andre sykkelgrenene med at sykkelen har fastnav som tilsier at pedalene går rundt så lenge hjulene ruller rundt, man har kun et gir å forholde seg til og man har ikke bremser som da tilsier man må bruke beina til å kjøre opp fart og roe ned farten. Doserte svinger gjør at man kan kjøre veldig fort. Banesykling er sykkelgren hvor teknikk og taktikk har mye å si på hvordan man takler de enkelte øvelsene. Det er kortere distanser og med dette blir konkurransefarten og fysisk intensitet veldig høy. I banesykling har vi rene sprintere som i friidrett og utholdenhetsutøvere og de kjører forskjellige distanser.

Hva vil så banesykling ha å si for utviklingen av utøvere og norsk sykkelsport?

Utøverne vil bli en bedre teknisk og taktisk konkurransesyklist ved å bruke banesyklingen som en del av sin utvikling. Fastnav sykling er spesielt og den vil være med å utvikle god og effektiv trykkteknikk hos utøverne, i tillegg vil de lære seg en god spurt/akselerasjonsteknikk og evnene til å opparbeide veldig høy toppfart. Under lekeritt og vanlige konkurranser hvor det stadig er endringer i fart og bevegelse i feltet, vil de utvikle god evne i å observere hva som skjer rundt seg, opparbeider gode reaksjonsevner, lærer seg taktisk sykling og blir veldig trygge og god i feltkjøring. Dette vil de dra med seg ut på landeveien eller i de andre sykkelgrenene og dra veldig nytte av.

Personlig tror jeg banesykling vil lokke til seg flere nybegynnere i alle aldre og påvirke i positiv retning rekrutteringsarbeidet lokalt her på Nord-Jæren. De klubbene som tar sykkelgrenen seriøst og tilrettelegger for strukturert trening og rekrutteringsarbeid, vil utvikle norsk sykkelsport til nye dimensjoner. Vi vil få en større bredde på landeveien og i banesyklingen og vi vil med dette få en bedre og bredere toppidrettssatsing. Vi har her lokalt en god gruppe ungdommer en kan begynne med og så vil det naturlig komme flere til når de ser den flotte utviklingen man har, godt trenings- og konkurransemiljø, og hvor kjekk denne sykkelgrenen er.

Norge vil, om det satses på banesykling fra Norges Cykleforbund, kunne ha flere deltakere i OL 2028. Det er et nåløye å komme seg til OL med hensyn til regelverk og UCI poeng, så da er det viktig at vi starter nå slik at man kan få utvikle utøverne, få dem ut på konkurranser og opp på et nivå de kvalifiserer seg til Nations Cup konkurranser, EM og VM.

The Sky is the limit!

Kommentarer til denne saken