SHOPPING: Det er statistikk fra Klarna, leverandøren av betalingsløsninger for privatkunder, som viser at solabuen har handlet mer på nett enn folk i både Sandnes, Eigersund og Haugesund - i hvert fall gjennom Klarna. Selskapet har gått ut med denne statistikken i en pressemelding onsdag.

På det Klarna omtaler som shoppingindeksen, en indeks som representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling gjennom Klarna, scorer Sola 83. Til sammenligning scorer Sandnes 78, og Eigersund 80.

Under oss på listen finner vi også Hå (75), Klepp (71), Time (82) og Bjerkreim (80). Vi er likevel tangert med Stavanger, og et ganske stort hestehode bak både Sauda (125), Suldal (108) og Bokn (102).

Handler mest til barna våre

Vi scorer altså ikke veldig høyt på nasjonalt nivå, hvor Oslo havner hele 20 prosent over landsgjennomsnittet. I Rogaland havner vi 17 prosent under gjennomsnittet, men selv om vi ikke inntar pallplassering på netthandel nasjonalt så utmerker vi oss likevel.

Rogalendingen handlet nemlig mer barneprodukter enn landsgjennomsnittet.

Ifølge Klarna er det også søndag og mandag som er de mest populære dagene for å klikke hjem varer fra nettet. De fleste ordre er dessuten plassert rundt 21-tiden om kvelden.

Fortsatt lojale til fysiske butikker

Man skulle kanskje tro at snart to år med koronapandemi har gjort noe med handlevanene våre, men ifølge Klarna er vi fortsatt et folkeslag som foretrekker de fysiske butikkene.

Ifølge selskapets egne undersøkelser er det bare 30 prosent av nordmenn som tror de vil gjøre nettkjøp ett år fra nå, og preferansen for netthandel gikk markant ned mot slutten av 2021.

– Det er helt tydelig at nordmenn, kanskje mer enn mange andre nasjonaliteter, virkelig ønsket og savnet å handle mer i fysisk butikk etter en lengre periode med koronatiltak. Samtidig blir skillet mellom fysisk og netthandel mer utvisket. Mange nordmenn gjør research på nett og kjøper i fysisk butikk, eller bestiller på nett og henter i fysisk butikk. Det viktigste for dem er at butikkene og tjenestene de bruker sørger for at de tar mest mulig informerte valg – uavhengig av om kjøpet avsluttes i en fysisk butikk eller på nett, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Merk: De faktiske tallene for netthandel kan variere, all den tid det finnes langt flere betalingsløsninger utover Klarna.