(Nettavisen) Sist uke ble det kjent at SAS må kutte fem prosent av sine oppsatte flyvninger, både innenlands og utenlands, i sommer, og alle de skandinaviske landene blir rammet. Grunnen er sammensatt, noe du kan lese mer om lenger ned i artikkelen.

Det er fortsatt ikke klart hvilke flyvninger som blir kansellert i sommer, så du kan fortsatt risikere at reisen din blir kansellert eller endret.

Opptil 650.000 passasjerer kan rammes

SAS sier at de ikke har tall på hvor mange passasjerer som vil rammes. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har imidlertid regnet på det, ut fra et gjennomsnittlig antall passasjerer midt i høysesongen.

– Vi snakker 500.000 til 650.000 passasjerer som vil rammes av kanselleringene, sier han til Nettavisen.

Dette gjelder altså totalt for de skandinaviske landene, og ikke bare norske passasjerer.

Elnæs opplever at SAS gjør det de kan for å sørge for å gi passasjerene informasjon fortløpende, og han tror også at ferie- og fritidsdestinasjoner rundt Middelhavet vil skjermes mest.

– Det er det viktigste markedet på sommeren, så jeg tror de vil gjøre det de kan for å unngå å kansellere disse reisene. Jeg tror derimot typiske forretningsdestinasjoner som mellom Oslo og Stockholm, London, Amsterdam og København vil kunne rammes, sier Elnæs.

Alle flyvningene til SAS i sommer begynner allerede å fylles opp. Det gjør det ekstra utfordrende å booke om passasjerene fra de kansellerte flyvningene.

– I de tilfellene vi ikke klarer å finne alternative flyvninger som passasjerene er fornøyde med, eller at vi ikke finner en løsning i det hele tatt, refunderes hele billetten, sier pressesjef John Eckhoff til Nettavisen.

– De færreste blir berørt, siden det kun er 4000 av totalt 75.000 flyvninger som kanselleres. De fleste blir booket om til et annet fly samme dag, så det er liten grunn til bekymring, understreker han.

Han forstår imidlertid at alle endringer på reiserutene man har for sommeren er til ulempe for passasjerene, men de jobber hardt for å begrense disse.

For planlagte kanselleringer lover Eckhoff imidlertid at du vil få beskjed i god tid, enten noen dager eller noen uker før, dersom flyvningen din blir kansellert og du blir ombooket.

Skal du videre med korresponderende fly bestilt separat fra SAS-bookingen, eller har korresponderende tog eller lignende, som ikke passer den nye reiseruten, oppfordrer han til å ta kontakt med kundesenteret.

Er du rammet av flykanselleringer, og vil fortelle din historie i til Solabladet? Ta kontakt med redaksjonen på e-post; tips@solabladet.no.

Dette har du krav på

Når reisen din ikke går som planlagt, har du som forbruker flere rettigheter. Vi har snakket med forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet om hva du har krav på om SAS - eller et annet flyselskap - kansellerer flyvningen du skulle vært med på.

– Du har tre valg: Du kan bli ombooket til en flyvning snarest mulig i henhold til billetten du kjøpte, ombooke billetten til et senere, valgfritt tidspunkt, eller få pengene tilbake. Men får du pengene tilbake, er transportavtalen over, og du må bestille nye billetter som kan bli dyrere, sier Iversen til Nettavisen.

Han sier at det er strenge krav til ombooking, ifølge regelverket, og den nye reisetiden skal være ganske tett opptil den opprinnelige. Det er ikke fastsatt en tid, men her må flyselskapet vise litt skjønn ut fra kundens behov, mener han.

I likhet med Eckhoff anbefaler også Iversen å ta kontakt med flyselskapets kundesenter om du blir ombooket til en flyvning som ikke passer deg, og det for eksempel blir problematisk med tanke på korresponderende fly, tog eller båt.

Kan må reise med annet selskap

Merk deg at du ikke nødvendigvis vil få ny flytid med samme flyselskap som du opprinnelig booket med.

– Rettigheten til ombooking snarest mulig er generell, og gjelder ikke bare det flyselskapet du har billett med. Får ikke for eksempel SAS til å booke deg om til egen flyvning, kan du få ny reise med et annet flyselskap. Det skjer jevnlig, sier Iversen.

Iversen sier at fremskyndte flyvninger er best for de som skal rekke videre reise, men man må som regel regne med at det kan bli forsinkelser, så sånn sett er det bedre for de fleste at flyet går et par timer etter opprinnelig rutetid enn før. Samtidig er det verdt å vite at et fly som skal gå én time før du egentlig hadde bestilt reise, er å regne som kansellert fly.

Det er imidlertid ikke kun ved kansellerte flyvininger du har flere rettigheter, også dersom du ikke får bli med flyet på grunn av overbooking, har du krav på både ny flyreise og kompensasjon. Lengden på reisen er med på å bestemme rettighetene dine. Du kan sjekke på Forbrukerrådets sider hva du har krav på for akkurat din reise, enten flyet er kansellert, forsinket eller du blir nektet ombordstigning på grunn av overbooking.

Pandemien har skylda

Årsaken til kanselleringene er sammensatt, ifølge Eckhoff.

– Pandemien ligger som et enormt bakteppe her. Det er vanskelig å legge trafikkprogrammet vårt når vi ikke vet hva som skjer fremover. Vi kan ikke reansette piloter og crew for tidlig, for da risikerer vi å sitte med store utgifter som vi ikke kan bære. Og vi kan ikke reansette for sent, så vi prøver å justere det hele så godt vi kan, sier han.

Flere tusen SAS-ansatte mistet jobben på grunn av pandemien, og i høst ba de myndighetene om hjelp for å få jobbene tilbake. Det resulterte i en demonstrasjon utenfor Stortinget i oktober.

Eckhoff påpeker imidlertid at det ikke er kun pilotmangel som er årsaken til kanselleringene. Grunnet pandemien med lange perioder uten at pilotene har sittet bak spakene i cockpit, er de nødt til å bli re-sertifisert, noe som ikke er bare enkelt da det er manko på opplæringspersonell, simulatorkapasitet og fly.

– Alle parter i bransjen sliter med å få opplæring av personalet og alle tillatelser som lover og forskrifter krever, sier Eckhoff.

Samtidig trekker han fram at flyplasser i hele Europa sliter med logistikk-kjeden. Problemene rundt opptrapping før sommeren berører også mer enn bare SAS, men hele bransjen, ifølge Eckhoff, som påpeker at det vil si leverandører som Airbus og såkalte leasingselskaper. Han sier også at flyplasser i hele Europa sliter med hele logistikk-kjeden.

– Det er altså et globalt problem som berører hele bransjen og det vi gjør nå er å skape stabilitet og robusthet i sommerprogrammet for våre passasjerer i en utfordrende sommer. De aller fleste passasjerene som omfattes av de planlagte kanselleringene vil ikke merke annet enn at de blir ombooket til en annen flyvning samme dag, sier han.