– Uaktuelt at DC-6 holdes flyvedyktig

Dette flyet går nå i trafikk i Alaska, men er opprinnelig en Braathens-maskin. Til sommeren kommer flyet til Sola.

Dette flyet går nå i trafikk i Alaska, men er opprinnelig en Braathens-maskin. Til sommeren kommer flyet til Sola. Foto:

Helge Nyhus i vennestiftelsen ved Flyhistorisk Museum Sola sier til Solabladet at det er helt uaktuelt at DC-6'en skal holdes operativ. En moro tanke men urealistisk, mener han.

DEL

Flere i det nasjonale flymiljøet har tatt til orde for at den tidligere Braathens-maskinen av typen DC-6 som i sommer kommer til Sola, bør holdes flyvedyktig. For Flyhistorisk Museum Sola er tanken god, men i realiteten helt uaktuell.

– Flyet må ha nye motorer på sikt, i tillegg må den ha en sjekk for å godkjennes til å fly, og flyet må ha helt ny innredning. Alt dette er så kostbart at det er ikke et forretningsgrunnlag for å drive et selskap, sier Helge Nyhus i vennestiftelsen ved museet til Solabladet.

Selv har han allerede svart på henvendelser om dette på Facebook, og telefoner har de også fått om temaet. Nyhus mener nedslagsfeltet i Norge er for tynt.

– Hadde det vært i USA eller England ville nedslagsfeltet vært stort, og da ville det vært noe annet. Men i Norge er vi fem millioner mennesker. Det å skulle holde på med dette ville ikke fungert i Norge. Det erfarte vi jo med Metropolitan-prosjektet vi hadde gående. Vi hadde for lite timer i lufta til at det var økonomisk forsvarlig, og da leide vi til og med ut flyet, sier Nyhus.

Skal kun drive med utstilling

Nyhus understreker at museet ikke har grunnlag for å drive med operativ drift av fly. Museets oppgave er å restaurere og bevare fly til statisk utstilling i Sømmevågen.

– På grunn av dette er det helt utelukket. Det er klart at hadde noen bladd opp flere millioner så kunne dette vært moro, men det skal drives også. Det er ikke folk til å gjøre det, og på vedlikehold er det neppe folk som er godkjent til den type arbeid. Da må du utenlands, altså ferjefly det over som koster masse penger, forklarer han.

– Det er kjekt å tenke på det som kunne vært, men vi må være realistiske. Å bevare flyet slik vi har planlagt er løsningen, slår han fast.

Ifølge Nyhus er det vanskelig å skulle sammenligne DC-6 med DC-3 som opereres på Østlandet av Dakota Norway.

– Dakotaen har kun to motorer, dessuten har den ikke trykkabin. Det er en mye enklere maskin å operere enn en sekser som har trykkabin. Vi måtte hatt inn nye seter og nye vinduer, sier Nyhus.

Per dags dato er flyet bygget om til lastefly, altså uten vindusrekke.

Etter hva Nyhus kjenner til er det ikke mange DC-6 som er flyvedyktige etter at Braathens-maskinen har kommet hjem i sommer.

– Det står en rekke maskiner igjen i Alaska, men de står lagret som delemaskiner. Jeg tror ikke det er mange igjen der borte, og det å få tak i deler til et fly som skal brukes tror jeg blir vanskelig, uten at jeg er helt sikker på det, forteller han.

Allerede finnes det en godt bevart og flyvedyktig DC-6 i Europa, og flyet var også på Sola tilbake i 2012.

– Trøsten er at Red Bull har en DC-6 som er omtrent som et nytt fly. Vi får bare glede oss over at den eksisterer, og vi får håpe at vi får se den på flystevner i Europa i tiden som kommer. Det kan vi trøste oss med, avslutter Nyhus.




Artikkeltags