Gå til sidens hovedinnhold

– De fleste vil kunne få glede av den nye sykkelvelodromen som nå bygges

Artikkelen er over 1 år gammel

Selv om det krever opplæring vil banesykling egne seg for både store og små, mener Sindre Eskedal i Sola Cykleklubb.

SYKKELBLOGG: Sola Arena reiser seg i Sola idrettspark, Norges første permanente innendørs sykkelbane. Dette er for mange en ukjent del av sykkelsporten, og det var det også lenge for undertegnede.

Jeg har gjennom engasjementet mitt i Sola Cykleklubb likevel fått mulighet til å sette meg litt inn i hva dette handler om, og skal prøve å dele noen av disse erfaringene og beskjedne innsiktene her på sykkelbloggen.

Er banesykling noe for “alle”?

Det er naturlig å spørre seg om bredden av befolkningen vil få noe glede av en sykkelbane, og svaret på det er et betinget ja. Betinget fordi man ikke kan slippe alle som kommer inn i hallen ut på banen med en sykkel - det ville fort bli farlig - men likevel et ja, fordi de aller fleste vil kunne drive banesykling på et visst nivå etter noen timer med kyndig opplæring.

Banesykling har også et godt potensiale for å kunne drives som para-idrett med ledsager/veileder.

Sola Arena vil nok komme til å utarbeide kurs/sertifisering for de som vil benytte seg av banen for å ivareta tryggheten for alle som bruker den. Hvordan dette vil fungere i praksis vil vi først få greie på når hallen nærmer seg klar.

Barn og ungdom

Barn og ungdom vil kunne boltre seg mye på en sykkelbane, med mange muligheter for trening og konkurranse. Jeg har selv vært på treningssamling på velodrom i Danmark med en gruppe sykkel-aktive 12-åringer, og det gikk veldig bra. Som ledere og trenere var vi positivt overrasket over hvor fort de unge landeveis- og terrengsyklistene omstilte seg til å sykle på banen. Det viste seg også at vi kunne kjøre trening for en gruppe barn og en gruppe med elitesyklister samtidig på banen, den fleksibiliteten var ikke vi klar over. Trenerne delte banen opp i sektorer ved hjelp av fargede linjer på banen, og satte opp kjøreregler for gruppene ut fra dette.

Mosjonister og ritt-funksjonærer

Med opplæring og veiledning kan banen også brukes av veteraner og mosjonister på alle nivå, og man kan enkelt organisere og arrangere lokale, mer uformelle konkurranser, både i trim-klassen og helt opp til de raskeste elitesyklistene.

Litt mer uformelle, lokale ritt vil også være god trening for arrangører og dommere som også har mye å sette seg inn i når banesyklingen inntar regionen. Denne gruppen trenger å få trent seg hvis man skal kunne gjennomføre nasjonale og internasjonale konkurranser i Sola Arena. Sykkelmiljøet i Rogaland vil komme til å trenge flere dommere og ritt-funksjonærer i tiden fremover etter at banen står ferdig, så her har alle sykkelinteresserte en mulighet til å engasjere seg og komme tett på sporten. Ta kontakt med en av sykkelklubbene i området hvis du tenker at det hadde vært spennende å vært en del av arrangør- eller dommermiljøet innenfor sykkelsporten.

Utstyr

Banesykling krever mindre utstyr enn landeveissykling, og mye mindre vedlikehold av sykkel - derfor tror jeg at banesykling vil kunne rekruttere flere barn og unge enn sykling utendørs. Banesykkelen er enkel, bare ett fast gir og ingen bremser. Den blir heller ikke utsatt for vann, sand og skitt på samme måte som en sykkel som brukes utendørs. Dermed blir også slitasjen minimal. Man trenger sykkeldrakt, hjelm og sko - sykkel får man låne eller leie for en billig penge av klubben eller av Folkehallene. Her trengs det ikke “mekke-kyndige” foreldre eller andre til å bistå i kulissene før man er kommet opp på et nivå der 10-delene begynner å telle. Banesykling har potensiale til å gi mange treningslystne i alle aldre mye gøy fremover, det blir uansett nye tider for sykkelsporten når Sola Arena snart står ferdig.

Kommentarer til denne saken