De ferske opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening viser at Solabladet talte 4183 abonnenter ved utgangen av andre halvår 2020. Det er 179 flere abonnenter enn i første halvår, og 309 flere abonnenter sammenlignet med 2. halvår 2019.

Økning fra første halvår til andre halvår er 4,5 prosent, mens sammenlignet med andre halvår 2019 er økningen på 8 prosent.

– Det er veldig kjekt at vi stadig øker og at stadig flere i Sola vil lese oss, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Helene Pahr-Iversen.

– Viser at vi er viktige

Det har vært et annerledes år også for nyhetsjournalistikken, hvor særlig avisene har fått merke at folk har et stort informasjonsbehov knyttet til smittetall, restriksjoner og vaksinering.

– Det er tydelig at folk har hatt behov for å vite mest mulig, og det er fint å se at jobben vi gjør er viktig. Samtidig ser vi også på lesertallene at folk har lyst til å lese om andre ting enn korona, sier Pahr-Iversen.

Redaktøren viser til at til tross for mye korona-nyheter har redaksjonen også klart å oppfylle samfunnsoppdraget ved å rette fokus mot temaer som rusomsorg, mobbing og økonomiske utfordringer i kommunen.

– Vår rolle er å belyse hva som foregår i Sola og forklare hvorfor det skjer. I tillegg ønsker vi å inspirere leserne våre. Vi har en dyktig gjeng her i redaksjonen som jobber knallhardt hver eneste dag for å levere journalistikk av høy kvalitet, sier hun.

Opplagstall 2020

Stavanger Aftenblad: 63.268 (- 69)

Jærbladet: 13.458 (+ 538)

Sandnesposten: 8047 (+ 652)

Solabladet: 4183 (+ 179)

Gjesdalbuen: 3583 (+ 153)

Bygdebladet: 3561 (+ 92)

Dalane Tidende: 7492 (+ 177)

Strandbuen: 5206 (+ 165)

30-årsjubilant i vekst

Solabladet er 30 år i år, og avisen har gått fra å være et ukentlig «bygdeblad» i papirformat til å bli en dagsavis på nett.

– Nå som vi kan publisere hele døgnet har vi enda større anledning til å være aktuelle og sette dagsorden. Samtidig krever det mer av oss, sier redaktøren, som selv har 15-årsjubileum som ansatt i Solabladet i år.

Hun har vært både nyhetsjournalist, redaksjonsleder, redaktør, og fyller nå også rollen som daglig leder.

Solabladet ble en del av aviskonsernet Amedia i 2019. Siden den gang har den digitale satsingen blitt enda større.

– Med fallende annonseinntekter er det journalistikken som skal sørge for inntektene. Nettopp derfor er det ekstra gledelig å se at flere solabuer enn noensinne har lyst til å lese det vi skriver, sier Pahr-Iversen.

Hun har én oppfordring til solabuen:

– Tips oss! Vi er avhengig av dere for å vite hva som rører seg der ute. De interessante menneskene og gode historiene vil vi ha enda flere av. Ofte tror folk at det de har å komme med er for lite eller uinteressant, men de tar ofte feil. Fortelle oss hva dere tenker på og hva dere vil lese om, sier Helene Pahr-Iversen.